fredag 26 september 2008

Söndag - Torsdag: Trådlöst!

Dag 15 del två:
Söndagen den 21 september så var vi på rundtur i Duluth med andra utbytesstudenter från andra delar av Minnesota. Vi va först uppe vid Enger tower. Vi var både uppe i tornet och såg ut över Duluth samt på en översiktsplats där vi med kunde se ut över Duluth.
Efter det åkte vi till lett ställe som heter Grandma's för att äta. De hade JÄTTEGOD mat. jag tog grilled double chicken breast. De va en tallrik med två stora kyckling filéer (jag åt en och en halv), potatismos, broccoli och sallad. De va jätte gott, speciellt potatismoset! Kan gärna äta där igen!
Efter det gick vi till ett museum med typ skepp och sådant. Efter de va de många Minneapolis och Warrod bor som behövde åka så vi avbröt Duluth rundturen.
Efter det åkte vi till Sams club, det är typ bara vissa som får handla där. De hade bara storpack av allt. jag köpte 32 pennor
Sen åkte vi hem och åt.

Dag 16, måndag:
Inget speciellt hände denna dag, skola typ.

Dag 17, tisdag:
Idag på morgonen när vi åkte till skolan började de åska och regna skapligt, blixtrade gjorde det med.
Idag så stannade jag efter skolan i skolan pga. att Stacy hade hemmamatch i volleyball i vår skola. De vann game 1, förlorade game 2 och vann game 3. När Stacys match va klar hörde man åskan TYDLIGT inomhus i idrottssalen och när vi kom ut så blixtra det och regna och åskade, Blixten hade slagit ner i närheten av skolan. Läskigt, men vi dog inte! alla lever =D
Så när vi kom hem så var inte Internet eller något inkopplat och vi kopplade inte in det heller pga. åskvädret.
Föresten så helgen efter jag åkte till Minnesota (tror de var den i alla fall.) så hade Hurricane Ike dragit sig in över mellersta USA. Kentucky, Illinois, Indiana etc. var drabbat. Kan de va de som började när vi åkte från New York? Vem vet.


Dag 18, onsdag:
Idag när jag kom hem åkte vi direkt till Walmart, de va dags att handla mat inteför en av maträtterna i boken jag gjorde. Vitlöksfilé och pasta. Jag hjälpte till med det och resultatet vart riktigt bra, vi hade 5 filéer till 6 personer och vi gjorda dubbla va såsen mot vad som stod i receptet. De vart riktigt gott och familjen tyckte om det! Megan tyckte med om det, och efteråt sa vi va som va i "cream cheese!" (bre ost ni vet.. med lökmojj) "ewwww!" va svaret xD fast hon tyckte om det ;D de vart inget över! Gott som bara den va de!
Efter maten så gjorde vi brownies och sedan gick Aaron och Megan ut för att Megan skulle öva på sina softball pitchar, jag hoppade på trampolinen.

Dag 19, torsdag:
Idag så har jag inte gjort något speciellt, jag var i skolan såklart och jag ändrade mitt schema.
Jag har ju haft Applied math innan och de har varit för enkelt. vilket inte är så kul så jag tänkte byta till Collage matte, samma som Holly har så jag kollade i hennes bok och det är sådan jag gjort innan.
Men Mrs. Saunders hade kollat fel och collage matte var inte tredje timmen som de har vart alla åren innan så jag var tvungen att byta ut min media till collage matte om jag skulle ha det. Så det gjorde jag vilket är lite tråkigt för media va kul. Mrs. Rodd vart ledsen när jag kom in och sa att jag bytt till collage matte. Men jag ville ju inte ha Applied math. Så istället för Applied math har jag nu idrott, inte direkt de jag önskade pga. att de inte duschar efteråt då de inte finns tid, men de fanns inget annat att välja på och i den enkla matten ville jag verkligen inte stanna kvar. så nu har jag collage math, civics, sports, data, engelska, foto.

Föresten på civics så vart vi väääldigt lurade idag. Vi håller på och läser om kolonierna och det i usa. Och vi har pratat om att de får betala skatt för i princip allt.
Så när vi kom in på lektionen fick vi först nya platser, jag sitter nu på vänster sida 4:e bänken. Sen så sa han att han hade dåliga nyheter och någon säger "erkänn vi ska ha föräldrarnas signatur på något" och han var ju ganska rätt. Vi fick ut ett papper. Där står det att vi måste betala för att lämna in uppgifter, vi måste betala för böcker och bänkplats, för pennvässare och andra skolsaker. han sa att de var smart om man hade ungefär 15-20 dollar med sig nästa vecka för de skulle börja gälla på måndag. Sen så frågade någon varför vi behövde göra det här och han berätta att de va skolstyrelsen eller något som bestämt det pga. dålig ekonomi och förstörelse och sådant. man hör elever säga "jag ska byta till Cloquet High school", "jag vägrar betala", "de här är bara dumt!", "jag tänker inte gå kvar här!" etc. etc.
Sen visade de sig att de hela var ett skämt, han ville se våra reaktioner och jämföra det med att de som bodde i kolonier vart tvingade av britterna att betala skatt på allt. ganska kul faktiskt, alla vart ju lurade, och han drog ju till med att alla andra fick de samtidigt som oss och så.

Efter skolan så åkt vi och kollade på Stacy's volleyball match i Willow river och efter den så åkte vi och kolla på Holly's match i Moose lake, den var faktiskt riktigt bra, de spelade grymt bra! Efter det så åkte vi och käkade pizza och runt 10 på kvällen kom vi hem.

Föresten så berättade Aaron senare att Idrotten, som heter Lifetime sports är typ; Golf, bowling, man kanske får pröva på volleyball och sådant. Så de är inte riktigt idrott som man tänker sig tyderligen.

Imorgon så är det Football match igen, hemma match för bulldogs så det är de som är på schemat imorron. Sen på lördag eller söndag så ska vi åka och kolla på klubbor sa Aaron och på söndag skulle han plocka upp en router med trådlöst Internet på! yes! då kan vi sitta flera på Internet samtidigt!
sen kanske vi ska och paddla kanot, beror väll på väder.
Och Aaron försöker fixa biljetter till Minnesota wild - Montreal canadiens, hoppas på den matchen annars kommer vi gå på någon annan men då får jag inte se Montréal fast de gör inte så mycket, får jag se en NHL match är jag glad!

Tack och hej, leverpastej!

2 kommentarer:

MikaelW sa...

Oooooj, du verkar inte ha långtåkigt precis, händer ju massa hela tiden.
/pappa

MikaelW sa...

Nu är det ombytta roller i hockeyn (28/9) Brynäs i topp och LHC tvåa.

Massor med fina bilder i bilddagsboken, men låna ut kameran ibland så blir du ju med själv också
/pappa