tisdag 9 september 2008

Dag 2 - Manhattan, Brooklyn & Staten Island

Andra och sista dagen i New York Spenderade vi i 3 delar av New York.
Idag va vi nästan aldrig på bussen, vi gick väldigt mycket, Dennis är en bra guide!
Vi började på Manhattan. Vi åkte till Ground Zero och Dennis berättade va de ska bygga där i framtiden, de kommer va klart om 4 år har de räknat med. Han berättade att ALLA glas gick sönder när world trade center attackerades men en kyrka som stått där sen jättelångt tillbaka, inte ett enda fönster i den kyrkan gick sönder.

Sen gick vi till en hamn med massa yachts och dennis sa att en va hans men de va bara ett skämt. Han berättade lite om saker han inte kunde berätta om på båten.
Senare tog bussen oss till där båten som skulle ta oss förbi Frihetsgudinnan och till Staten Island.
på båten fick man en väldigt bra bild över manhattan.
Föresten så åkte vi förbi massa pirer, där spelas nu law & order in och massa. och så åkte vi förbi där leonardo di caprio bor. sen va de en del av manhattan som är byggt på rester från massa grävskit. så de har gjort grunden till där de nu står skyskrapor.

Men efter att vi vart på staten island där vi i princip inte gjorde ett skit så åpkte vi till Brooklyn för att gå på brooklyn bridge. den va stor. Vi gick bara till första tornet.
Sen gick vi tillbaka till bussen som körde oss ner till botten av där brooklyn bridge står så vi kunde ta en gruppbild med bron och manhattan, kommer inte ihåg om bron är med på bilden dock.

Efter det så åkte vi till Soho, där vi fick fritid. Jag köpte en Tjoktröjja från Iron Fist, Dexter säsong 1 och 2 och blessthefall - his last walk.
Sen skulle jag och jonas gå till Theodor Rosevelts birthplace som vi såg på kartan. När vi kom dit va de en park där, så i gick in för dörren va öppen, när vi kom in så kom en fram till oss och sa "do you have a key" vi ba, nej vi har ingen nyckel, hon sa att den som släppte in oss skulle låsa upp åt oss ås vi kunde komma ut, de kunde inte hon göra. de visade sig vara en privat park. så vi va inlåsta där tills en skulle gå ut, haha.

Sen så satte vi oss vid union square där de fanns massa jättesöta tama ekorrar. en fajtades med ett papper o hade sig och en luktade på min hand o sen sprang den iväg, jätte söta verkligen.
Sen samlades vi och brevid oss satt en förmoderligen hemlös jättetjock kille, hans navel va de skin ver. de va inte så att den gick in eller ut o de är sådär som en navel brukar se ut utan de va en knöl med rent skin över. läskigt.

Sen åkte vi bussen hem till hotellet igen och här sitter jag nu och uppdaterar min blogg.

De va dag 2 i new york. Imorrn vid 10 i 8 så ska vi samlas nere i lobbyn för avfärd mot flygplatsen, Jag och Oskar kommer åka samma flyg hela vägen till Duluth så jag slipper vara ensam! känns riktigt skönt, annars kommer jag gå vilse i Chicago!

Imorrn vid ungefär halv 5 amerikansk tidhalv 11 svensk tid så är jag framme i Duluth där min värdfamilj ska möta mig.

Wrenshall tomorrow, bloggar när jag kan därifrån!

3 kommentarer:

MikaelW sa...

Ni verkar ju haft jättetrevligt i New York. Himla kul att få läsa så mycket av vad ni gjort.
Lycka till i Wrenshall nu! /Pappa

Aki sa...

Jag vill också :(

Fortsätt blogga!

malin sa...

Hellu siss!
Så kul du verkar ha de! Ni får ju verkligen se allt de där man vill se! =) hoppas du njuter fullt ut för det ska du! =)
*Massa massa kramar*