måndag 8 september 2008

Day One - New York City

Nu är klockan 22.33 här i Newark, New Jersey!
Ja tänka sig, jag har vart här i en dag och har redan vart i två stater!

Vi landade på Newark Airport 20.00 amerikansk tid. Sen skulle vi först igenom passkontroll sen skulle vi stå i kö till en kontroll där de kollar pass, DS-2019 och några visapapper man fyllde i på planet eller , vet inte om de va visa men man behövde de för o komma in i landet!

Sen hämta vi bagaget, de va inte så jobbigt att gå med två väskor som jag trodde. va bara jobbigt att ta sig igenom smala ställen :P

Vi tog Airtrain, ja tåg! så stort är det! vi tog iaf Airtrain från Terminal B förbi treminal C och fram till Parkeringen P4.
Där skulle bussarna komma och hämta upp oss. när vi gick ut ut tåget gick brandlarmet så vi fick inte ta hissen, vi med två väskor, men en snäll som arbetade där tog min trunk och en annans väska ner för rulltrappan och ut.
där stod vi i regnet och väntade på bussen.
De regnade som bara den! öste verkligen ner, och de blåste som bara den, de va översvämningar på vägarna ,de har typ inga vattenbrunnar, men de va varmt! 24 grader eller något.

När vi kom till hotellet fick vi nycklarna till rummet, jag delar rum med en dansk och en shoppinggalen svensk, hon tappade sin plånbok på planet eller nåt. Där låg tydligen massa av hennes shopping in nyc pengar

Sen så fick man gå o lägga sig eller vad man ville göra, vi kom till hotellet vid 22 iaf.
Jag köpte ett prepaid card för 10 dollar här på hotellet, de visade sig att 10 dollar på ett sånt är ca 7 timmar hem till sverige i telefon.
Jag ringde christoffer, hade lovat att göra det, bröt ihop i princip, de va jobbigt men ajja.
Ja kunde sova på natten.
jag ställde klockan på halv 7 då vi skulle upp, eller jag skulle iaf.
men jag hade såklart glömt ställa om klockan så den ringde halv 7 svensk tid. så jag ställde om den, FEL. den ringde halv 6.
så jag ställde om den igen. men vid halv 6 typ så såg jag att martin skickat sms så jag svarade på de o så. va vaken till halv 7 då gick jag upp. åt frukost, först av alla vid 7.
sen va jag inne på datorn lite.
vid halv 9 kom bussen som tog oss till new york, manhattan.
Vi började med lite sightseeing. Vi stannade till vid central Park och gick igenom där, det var verkligen riktigt fint.
De har ett hus där som heter "swedish cottage" de är en typ puppetshow för barn nu.

Sen gick vi runt i central park.
Sen satte vi oss på bussen igen och åkte bland annat förbi där en natt på museet spelats in, de ska komma en tvåa som spelades in där för en vecka sedan då va det stängt.
Sen var vi vid Rockafella center, vi ska upp i tornet imorrn på vår fritid tänkte vi.
Vi va i China Town, och där två folkslag korsas. Little Italy och China town. China town är verkligen jätte stort.
Sen va vi i Greenwich eller nåt heter det. där va de massa söta små hus, trevligt område. där finns bland annat Vänner huset! så de har jag kort på.

Sen fick vi gå runt lite i china town en halvtimma. köpte inget dock.

Sen när vi skulle åka ifrån Chinatown så har busen fått punktering, så vi får gå till närmsta tunnelbanstation för att ta tunnelbanan till Grand Central, du vet där de är i madagaskar, man kunde verkligen se filmen framför sig där.

Dennis, vår guide visade oss matställena i Grand Central där man kunde ta en lunch, jag va inte hungrig så jag åt inget.
Vi gick till nåt ställe utanför där de andra åt pizza.

Sen begav vi oss från 4th avenue 42th street till långt bort där Apple Store är, jätte clean affär med Apple saker, Mac o sånt.
Sen efter det så ville oliver o de till Times square så vi tog oss dit på nåt sätt.
Där va de nån typ av gudstjänst med massa sånger som flera tusen folk sjöng med i. galet mycket folk. vi gick ifrån times square och begav oss mot 9th avenue 34th street.

man kan säga att Avenue är de lodräta gatorna och streets de vågräta , vet inte om det är tvärtom men de är så de funkar iaf.

på 9th avenue finns en affär som heter B&H Photo & Video, utifrån såg de litet ut men när man kom in va de mega stor, och de va folk överallt, och de va massa judar som jobba där, verkligen MASSA judar.

Oliver klaga på att han hade ont i fötterna och ville ta taxi tillbaka, men jag ville inte slösa pengar så ah, de blev iaf ingen taxi men vi gick tillbaka, de tog ungefär en halvtimma, till dit där vi skulle mötas.
vid 18.00 kom bussen som tog oss tillbaka till hotellet i Newark, New jersey.

Frukosten är 2 typer av söta bakelser, toast och typ jättesöt juice. o sen sånt jag inte är intresserad av som kaffe o de.

Imorrn ska vi samlas 7:50 för att åka på sightseeing igen då ska vi se brooklyn bridge och ta gruppfoto, empire state bulding och massa.

så just nu sitter jag och chillar på hotellet, pratar med fia.

Jag saknar dig Christoffer, jag älskar dig!

That's all i've got from the states right now!

Inga kommentarer: